מקדמה מס' 1

מסקנות הלימוד העיוני והניסיון המעשי מהוות עמוד שידרה של כל הצעה רצינית. אבל, קורה ועמוד זה מושפע עיוותים (של עיוורון השאפתנות המתרשלת, למשל). ובכדי ליישר את העמוד, או לאמת את המסקנות, אין מנוס מלהבין את ההכרח. בפרק 11 ('מוסר ומשפט. חופש והכרח'), על הפילוסופיה, בעבודתו המחכימה (שייצא לאור עוד ב-1878) 'הפיכת המדע בידי מר אויגן דיהרינג' (אנטי-דיהרינג – Anti-Dühring), אנגלס ציין כי הֵגֵל 'היה הראשון, שנתן תיאור נכון של היחס בין חופש וכורח. לדעתו, חופש משמע התעמקות הבינה בתוך הכורח. "עיוור הוא ההכרח רק כל זמן שאין מבינים אותו.'… 'חופש הרצון אין משמעו אלא כושר של הכרעה תוך ידיעת העניינים. היינו ככל אשר משפטו של האדם לגבי שאלה מסוימת יהא חופשי יותר, כן תגדל מידת ההכרח אשר לתוכן המשפט הזה; ואילו אי-הבטיחה, נובעת מתוך חוסר-דעת, זו הבוחרת בחירה חופשית כביכול באחת מאפשרויות-הכרעה המרובות, השונות ומתנגדות אהדדי, – זו ובכך דווקא מעידה על אי-חופש אשר בה, על כפיפות' … 'ואם כן, חופש הוא, בהכרח, תוצאה של התפתחות היסטורית. בני-אדם הראשונים, שנפרדו מעולם החיות [לפני היבדלותם מעולם החיות, באמצעות 'תגלית האש על-ידי שיפשוף' – הקפיצה הכי גדולה בהתפתחות האנושות] היו בלתי-חופשים מכל הבחינות העיקריות, ממש כמו חיות; אבל, כל התקדמות התרבות שימשה להם צעד חדש לקראת החופש.' … וחפש יחסי עד אין סוף כי חוקי הטבע והחברה לא יובנו אף פעם במלוא הברירות. לכן על הצעה רצינית בעניינים הפוליטיים, הנשענת על הכרת החוקיות (בחברה, כלכלה, טבע, צבא וכן הלאה) ומצמצמת  פיגורים אחרים התפתחויות המציאות, שלא מפסיקות לצמוח ולשנות, להשתחרר ממידע שיקרי (בתחומים הנ"ל ובכלל).

דברים כלליים

הזמת שקרים (כולל חשיפת חצי-אמיתות) מיושמת כאן על-ידי פריסה של מחקרים שנערכו בתקופת הדור שלי והיא מעניינם של המשועבדית שתפורסם. לעומת זאת, מעניינם של המשעבדים לצניע אותה ולהזין את הזיופים. אבל, במציאות, הגבולות האלה מתגלים בלתי-ברורים. וזה גם מכוון שמתקיימים משועבדים המשיגים תועלת משעיבוד של אחרים. בתורם, הם מתאימים את עקרונותיהם לתועלתם המשתנה בטווחים שונים של זמן. האופורטיניזם משמש את מי שכך נוהג.

ההתאמה של תפיסתם לציפיותיהם (שאיפותיהם, תחזיתם וכו') מובילה אותם לרביזיוניזם, להזנחת המחקר המדעי לטובת האמונה והפצתה. לעומת האופורטוניזם, שמצריך גמישות דומה ללוליינות, לרביזיוניזם נחוצים מרשמים, דוגמות, מוסכמות שרירותיות.

החברות האנושיות מחלקות גבולות מגוונות בבחינת האמונות, הלאומיות, ההשקפה הפוליטית והגישות האחרות. החלוקה החברתית-כלכלית, הן בתוכן והן בכללותן, חוצה את הגבולות האלה. בחלוקה הזאת, בחלוקה מבחינת האיטרס המעמדי, מתקיימים שני מעמדות מנוגדים מהותית ניגוד גמור – מעמד הבורגנות הגדולה (בעלי ההון הגדול) והמעמד הפרולטרי (מעמד פועלי הייצור). האחרון הוא היוצר הישיר של הערך הכלכלי (בעיתונות, הערך הצומח מהייצור מופיע במונח של 'כלכלה אמיתית' להבדיל מערך שנולד ומת בגלל ספסרות, החכרה, ריבית ודומים) – המתחדש והמתצטבר – באורח חברתי בזמן שהבורגנות הגדולה צוברת את רובו כנכס בבעלותה הפרטי [ב-'רובו', אני לא מתכוון לחלק של העושר המשמש צריכה, כמו זה שמחזיק בחיים את כוח העבודה, למשל).

בין שני המעמדות האלה, מתקיימים מעמדות נוספים, כמו הבורגנות הבינוני או הזעירה ומעמדות ביניים נוספים. למעמד הפרולטרי מדע והשקפת-עולם זהים וגלומים באידיאולוגיה של המעמד – המרקסיזם או הדיאלקטיקה החומרית או החומרנות ההיסטורית. האידיאולוגיה הזאת מהווה הדרכה חייה ונושמת של תנועת הפועלים ומפלגותיה השונות. בעזרתה, כל עוד נשמרת ההבחנה המדעית בהתרחשויות המצאות, כל חבר מפלגה מסוגל להגיע לאותה מסקנה לבדו. אבל, יש יותר מדי חברים שנוהגים כפיפות או אי-חופש. הם מזניחים את ההבחנה המדעית. לכן, הם מחוסרי כושר של הכרעה תוך ידיעת העניינים. 

מבוא לביקורת על הדו"ח של ההנהגה הנוכחית לוועידת מק"י ה- 26

למפלגה הקומוניסטית הישראלית בעיות כאלה – בעיות שזוכות לביטוי בולט בדין וחשבון הוועד המרכזי לוועידה ה- 26 של המפלגה. שלחתי לפרסום ב-'הגדה השמאלית' הקדמה להבחנה הזאת בלשון דלהלן:

 התקדמות משמעותית?

 רצו ההתרחשויות שהמתקפה האימפריאליסטית על סוריה תתחולל אחרי הפצצות נאט"ו על לוב, בכדי שהקאדר המרקסיסטי של מק"י יתעשת ויעמוד מול ונגד ההכתרה העצמית למורי דרך של הרביזיוניסטים במפלגה.

מאז הוועידה ה-23, לרביזיוניסטים החרושצ'ובים (על שמו של ניקיטה סרגייביץ' חרושצ'וב – מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית מ-1953 ועד 1964 ויו"ר מועצת השרים של ברית המועצות מ-1958 ועד 1964) היד על העליונה במוסדות מק"י. רק בזמן האחרון, שליטתם הגמורה התחילה להתערער. בזמן שיוגוסלביה הותקפה על-ידי נאט"ו, הם היו עסוקים בגינויים נגד סלובודן מילושביץ'; כך היה נגד סדאם חוסיין; כך נהגו גם נגד מועמר קדאפי; וכך תמרנו את המפלגה ביחס לבשאר אל-אסד.

הפעם, מאמציהם פגשו התנגדות נמרצת ונאלצו לפשרות. את זה ניכר בדו"ח הועד המרכזי לוועידה ה-26 של מק"י – ניכר בדברים לצד דברים מנוגדים להם. כלומר שהמפלגה הקומוניסטית הישראלית ממשיכה לנהוג נגררת על-ידי המאורעות – היא לא מקדימה אותן כפי שחובתה לעשות כן.

אומנם יש התקדמות: התקדמות איטית, אבל היא מתקיימת אל אף התעקשותם של הרביזיוניסטים. מה היא המהירות בהתקדמות הזאת? רוצה לומר, איזה טווח של התקדמות נישלם משך, לא שנה או שנתיים, אלא משך שני עשורים? מחברי הדו"ח לוועידה ה-26 מצטטים מתוך ספר הוועידה ה- 21:

"הפרסטרויקה, הדמוקרטיזציה והפתיחות, אותן יזמה המפלגה הקומוניסטית של ברה"מ, היו צורך אובייקטיבי חיוני להתפתחות הסוציאליזם בברה"מ.

"מהפכה בתוך מהפכה במסגרת המשטר הסוציאליסטי; שחרור הסוציאליזם מכל שבלם את פיתוחו, ומימוש כל היתרונות הגלומים במשטר הסוציאליסטי" (ספר הוועידה ה- 21 , ע' 18 )." סוף ציטוט.

בהמשך, מחברי הדו"ח לוועידה ה-26 מותחים ביקורת עצמית תחת הכותרת של הפרק הדן ב-'ממהפכת אוקטובר 1917 ועד להתמוטטות המשטרים ב- 1991' בדרך הזאת:

"כיום, שני עשורים לאחר הפיכת הנגד וביודענו את תוצאותיה, נראה, כי שיכבה מסוימת של בכירים במפלגה הקומוניסטית הסובייטית ושל בכירים במנגנון המדינה, ובראשם מיכאיל גורבצ'וב, הובילה במודע את המהלך לפירוקה של ברה"מ, לחיסול הסוציאליזם ולכינונו מחדש של הקפיטליזם."

בהפיכת הנגד הם מתכוונים, להפיכה-כביכול ביום שני ה-19 באוגוסט 1991, למכה הניצחת של וידוא הריגה "לחיסול הסוציאליזם" ולמען שיקומו של הקפיטליזם ברפובליקות של ברה"מ לשעבר. בפרק הזה, יש לא יתר מרמז אחד לכך ש-"הפיכת הנגד" הייתה המכה המסכמת של מהלכים הרביזיוניסטיים שהתחילו, עם "הנאום הסודי" של ניקיטה חרושצ'וב, בוועידת ה-20 של המפלגה הקומוניסטית של האיחוד הסובייטי ב-1956, בוועידה הקומוניסטית הראשונה שמצאה לנכון להכפיש את פועלו של סטלין:

"מאחר שסטלין מת בשנת 1953", אומרים מחברי הדו"ח, "אי-אפשר לתלות רק בסטלין את כל חולשות המשטר הסובייטי ב- 35 השנים שלאחר מכן."

זהו כל הטווח, ולא יותר מזה! בנוסף לבדיקת ה-דברים לצד דברים מנוגדים להם של הדו"ח לוועידה ה-26 של מק"י, נשאר לנו לברר את פועלה של המפלגה הקומוניסטית של האיחוד הסובייטי בתקופת סטלין, וגם לאחריו: כל הבלבול בעמדות מק"י צמח מתוך העיוותים והזיופים של הרביזיוניזם החרושצ'ובי על המרקסיזם.

מכוון שב- ספר הוועידה ה- 21 נכתבה המילה 'פשעים' בנוגע לסטלין, ומאז אף אחד טרח למחוק אותה עד עצם היום הזה, אתחיל מהנקודה הזאת, שהיא מששותפת לכל הארגונים הקומוניסטים בארץ. בשלב שני אפרסם ניתוח על 'משפטי מוסקבה'. לאחר מכן אדאג לפרוס את המציאות הקרויה אצל מחברי הדו"ח שלנו כ-"סטלין … ניסה לפתור את הבעיה של בעלי הקניין בכפר במהירות ובכפייה אלימה" – כלומר, שאלות הקולקטיביזציה ו-'המלחמה המעמדית הגדולה'. ולפני סקירת 'העיוותים והזיופים של הרביזיוניזם החרושצ'ובי על המרקסיזם' והוצאתם אל הפועל עד לסופה של ברה"מ אקדיש פרק חשוב הדן בניצחון על הפשיזם. רק לאחר כל זה, אפנה זמן לביקורת על הדו"ח של המחברים שלנו.

כל זה יזכה מקום בבלוג שלי: financend.wordpress.com

עקב התמיכה של מק"י במשטר הסורי, הצטרך בהקדם להחליט אם המאבק האידיאולוגי מחוץ לשורות המפלגה, שהתחיל במלחמת נאט"ו נגד יוגוסלביה, מיצה את עצמו והגיע המועד להצטרף בחזרה, בין שורותיה, למאבק המרקסיסטי 'בכיוון אורתודוקסי' (ביטוי שהמחברים שלנו מפספסים בגדול) נגד הכיוון הרביזיוניסטי.

אנג'לו איידן – 23 בפברואר 2012

 כתגובה לפרסום המאמר הנ"ל באתר 'הגדה השמאלית' (המאמר בהגדה השמאלית), כתבתי:

במאמר הזה, התחייבתי לפרוס בבלוג שלי מספר סקירות וניתוחים בכדי שלקוראים בהירות בנוגע לביקורת שלי על תנועת הפועלים, בכלל, ועל דין וחשבון הוועד המרכזי לוועידה ה- 26 של המפלגה הקומוניסטית הישראלית, בפרט.

המאמר השלם יפורסם בשעה 22:00 ביום 26 בפברואר 2012 בבלוג שלי: www.financend.wordpress.com

באותו המועד, הפרסום הזה יילווה במקדמה וגם בסקירה הראשונה שהתחייבתי אליה.

 היא לפנינו, מסומנת קטגוריה בכותרת 'האמת שאבדה' (1, 2, 3 וכן הלאה):

מודעות פרסומת
קטגוריות: מקדמות | השארת תגובה

ניווט ברשומות

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

יצירה של אתר חינמי או בלוג ב־WordPress.com. ערכת עיצוב: Adventure Journal של Contexture International

%d בלוגרים אהבו את זה: